အမွန္သင္ ၊ အမွန္ျပင္၊ အမွန္ေန . . .

‘Man United still need two or three players’ – Solskjaer

အျဖစ္အပ်က္(၁)
ၿပီးခဲ့တဲ့ေသာၾကာေန႔တုန္းက စာေရးေနရင္း(ကြန္ပ်ဴတာနဲ႔ေရးတာပါ) ၀င္လာတဲ့ အေတြးသစ္ေလးကုိမွတ္ထားဖုိ႔ ေဘးနား ၀န္းက်င္မွာမွတ္စရာေဘာပင္နဲ႔ စာရြက္ကုိရွာတာမေတြ႔တာနဲ႔ သားေတာ္ေမာင္ (၇)တန္းေက်ာင္းသားလြယ္အိတ္ ကုိ ေမႊေႏွာက္ေတာ့ ေဘာပင္တင္မကဘူး ဒီေကာင့္ကုိ ခ်ေပးထားတဲ့ စည္းကမ္းေတြထဲက တစ္ခုကုိ ေဖာက္ထားတာ လက္ပူးလက္ၾကပ္မိပါေလေရာ။ ဖုန္းေပါ့။ ဟုတ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္က ဖုန္းကုိ ေက်ာင္းမယူသြားဖုိ႔ စည္းကမ္းထုတ္ထားၿပီး အဲဒါကုိေဖာက္ဖ်က္ရင္ ဖုန္း(၁)ပတ္သိမ္းမယ္ဆုိတဲ့ ၀မ္နင္ေပးထားတာပါ။ အခုေတာ့ သူကက်ဴရွင္သြားေနၿပီးေက်ာင္း လြယ္အိတ္ထဲမွာ ဖုန္းကုိေတြ႕ေတာ့ ဒီေကာင္ေတာ့နာၿပီဆုိၿပီး ၿပံဳးမိတယ္။

က်ဴရွင္ကျပန္လာေတာ့ သူ႔ကုိေခၚေမးတာမွာ အလြယ္တကူပဲ၀န္ခံၿပီး အလြယ္တကူပဲဖုန္းအပ္သြားတယ္။ ဇနီးျဖစ္တဲ့လူ ျပန္လာမွပဲ သားလုပ္တဲ့ေကာင္ ကုိယ့္ကုိ ၂ေပါက္တစ္ေပါက္ရုိက္သြားတာသိရတယ္။ တနလာၤေန႔စာေမးပဲြရွိလုိ႔ အဲဒီေန႔ညမွာ စာေမးပြဲတြင္းတစ္ပတ္လံုးဖုန္းမသံုးရ အမိန္႔ထုတ္ၿပီးသိမ္းထားဖုိ႔ေျပာထားတယ္တဲ့၊ ေကာင္းေရာ. . . ။ ကၽြန္ေတာ္ ေတြးၿပီးၿပံဳးျဖစ္တယ္။ ဒါမ်ိဳးဆုိတာ ကုိယ္ေတြ ေက်ာင္းသားဘ၀တုန္းကလည္း မၾကာခဏ ဘတ္ဖူးတာေပါ့။ ဒါေၾကာင့္ လည္းသူ႕ကုိဆံုးမတဲ့ေနရာမွာ ရုိက္ႏွက္ဆူဆဲၿပီးဆံုးမတာမ်ိဳးထက္ အက်ိဳးသင့္အေၾကာင္းသင့္ေျပာၿပၿပီး ဆုေပးဒဏ္ေပးပံုစံမ်ိဳးကုိ ကၽြန္ေတာ္ က်င့္သံုးတာပါ။ အဲဒီအျဖစ္မွာေျပာခ်င္တာက ကၽြန္ေတာ့္သားဟာ “သူက်ခံရမယ့္ အျပစ္ဒဏ္က သူ႔အတြက္ ဘာမွ အက်ိဳးမယုတ္ေစဘူး” ဆုိတာကုိ အခြင့္ေကာင္းယူၿပီး အျပစ္တစ္ခုလုပ္သြားတာပါပဲ။ ကၽြန္ေတာ့္အတြက္ စဥ္းစားရတာ ပုိၿပီးက်ယ္ျပန္႔လာတယ္။ Give and Take ဆုိတဲ့ တစ္ခုလုိခ်င္ တစ္ခုေပးဆပ္ရတဲ့ သီအုိရီဟာ ေနရာတုိင္းအတြက္မွန္ရဲ႕လား။ ေလာေလာဆယ္ တဒဂၤမွာ ရလဒ္အားျဖင့္သူ႔အတြက္ အက်ိဳးအျမတ္ရွိတာေတာ့ လက္ေတြ႔ျဖစ္ၿပီး ေရရွည္မွာ သူ႔အတြက္ အက်ိဳး ယုတ္ေစမယ့္ အရာေတြ သူမျမင္ဘူး။ ဒါကုိသူ႔ကုိ ေသခ်ာရွင္းျပရမယ္ဆုိတဲ့အေတြးရခဲ့ပါတယ္ . . .။

အျဖစ္အပ်က္(၂)
လြန္ခဲ့တဲ့ (၄-၅)ႏွစ္ေလာက္က ၿမဳိ႔ထဲသြားစရာရွိလုိ႔ ကၽြန္ေတာ္ေနတဲ့ ၾကည့္ျမင္တုိင္ကေန ၿမဳိ႔ထဲသြားတဲ့လုိင္းကားဂိတ္ကုိ ထြက္လာခဲ့တယ္။ ကားၾကပ္တဲ့အခ်ိန္မဟုတ္ပါဘဲ လမ္းေပၚမွာ ကားေတြ အမ်ားႀကီးျဖစ္ေနသလုိ မွတ္တုိင္မွာလဲ လူေတြကတပံု တပင္။ ဒါဟာ မူမမွန္တဲ့အေျခအေနဆုိတာသိေတာ့ မွတ္တုိင္နားက လက္ဖက္ရည္ဆုိင္ကုိေျခဦးလွည့္ၿပီး ခဏထုိင္ရင္း အေျခအေနကုိ ေမးျမန္းၾကည့္တယ္။ ေအာက္ဖက္ ကမ္းနားလမ္းမွာ ကြန္တိန္နာေတြ ဆႏၵျပတာေၾကာင့္ ေအာက္လမ္း ကကား ေတြအေပၚတက္လာၿပီး လုိင္းကားေတြလည္း တုိးမေပါက္ေအာင္ျဖစ္ေနတယ္ဆုိတာသိရတယ္။ ဒီအတိုင္းဆုိရင္ ၿမိဳ႔ထဲကုိ အခ်ိန္မီမေရာက္ဖုိ႔ေသခ်ာသလုိ အပူရွိန္ကလည္း ျမင့္ေနတာေၾကာင့္လူပင္ပန္းတာကလည္း ႏွစ္ဆေလာက္ျဖစ္သြား မယ္။ သြားရမယ့္ကိစၥကလည္း မသြားမျဖစ္မဟုတ္ေတာ့ (ဆရာအၾကည္ေတာ္ေျပာသလုိ) “မနက္ျဖန္ေရႊ႕လုိ႔ရတဲ့အလုပ္ ဒီေန႔မလုပ္ပါနဲ႔ ”ဆုိတဲ့ေဆာင္ပုဒ္လက္ကုိင္ၿပီး မသြားေတာ့ဖုိ႔ဆံုးျဖတ္လုိက္တယ္။ ဒါနဲ႔ပဲ လက္ဖက္ရည္တစ္ခြက္မွာၿပီး ဆႏၵျပတဲ့ ကိစၥကုိ ဆက္စပ္စုတယ္။ အေၾကာင္းရင္းကေတာ့ “ဒဏ္ေၾကးေတြ တုိးရုိက္လုိ႔ ဆႏၵျပတာ” ဆုိပဲ။ ေတာ္ေတာ္အံ့ၾသသြားတယ္။

ဟုတ္တယ္ေလ။ ဒဏ္ေၾကးဆုိတာ ေစ်းေကာက္ေကာက္သလုိ မျဖစ္မေနေပးရတာမဟုတ္ဘူးေလ။ ကုိယ္က စည္းကမ္း ကုိခ်ိဳးေဖာက္မွ ေဆာင္ရတာပါ။ တုိးလုိက္တယ္ဆုိတာကလည္း ကုိယ္ကစည္းကမ္းမေဖာက္ဘူးဆုိရင္ေပးစရာမွမလုိတာ။ အခုျဖစ္ေနတဲ့ပံုစံက ပံုမွန္ဒဏ္ေၾကးေဆာင္ၿပီး စည္းကမ္းေဖာက္ေနတာ ဆုိတဲ့အေျခအေနႀကီးျဖစ္ေနတဲ့သေဘာပါပဲ။ ေတာ္ေတာ္စိတ္ရႈပ္သြားတယ္။ တခ်ိဳ႕ကိစၥေတြက မသိတာ ပုိေကာင္းတယ္ဆုိတာအမွန္ပဲ။

အျဖစ္အပ်က္(၃)

စေနေန႔ညေနက ေဘာလံုးပြဲကုိ TV ကၾကည့္ရင္း ပထမပုိင္းၿပီးနားေတာ့ Facebook ေပၚမွာ ဟုိအသံဒီအသံနားစြင့္ ေနတုန္း ဗြီဒီယုိဖုိင္တစ္ခုၾကည့္ရပါတယ္။ ေဘာလံုးပြဲတစ္ပြဲမွာ နည္းျပလုိ႔ထင္ရတဲ့ လူတစ္ေယာက္က ဒုိင္လူႀကီးကုိ လက္သီးနဲ႔ လုိက္ထုိးတဲ့ ဗြီဒီယုိပါ။ ညာဖက္အေပၚေထာင့္မွာ MNL တံဆိပ္ေတြ႔ရလုိ႔ ျပည္တြင္းကလူငယ္ၿပိဳင္ပြဲေတြျဖစ္ပံုရတယ္လုိ႔ ထင္မိတယ္။ ေတာ္ေတာ္စိတ္မေကာင္းျဖစ္ရပါတယ္။ အဲဒီအသင္းမွာကစားေနတဲ့ ကစားသမားေတြအတြက္ပါ။ ဒီျဖစ္ရပ္က ဘာေတြျဖစ္လဲ ဘယ္လုိျဖစ္လဲမသိေပမယ့္ ေနာက္ပုိင္းျပႆနာေတြတက္ရင္ ကစားသမားေတြက နည္းျပဖက္ပဲရပ္ေပးၾကမွာပါ။ ဘာလုိ႔လဲဆုိေတာ့ သူတုိ႔နည္းျပက ဒုိင္ကုိတုိက္ခုိက္တယ္ဆုိတာ ဒီပြဲမွာ ဒုိင္က မမွ်တဘူးဆုိတဲ့ အေနအထား၊ ကစားသမားေတြ ကြင္းထဲမွာနစ္နာတယ္ယူဆလုိ႔ နည္းျပက ဒုိင္ကုိေစာဒကတက္ရင္း ေဒါသမထိန္းႏုိင္ဘဲ တုိက္ခုိက္တဲ့ပံုစံျမင္ရလုိ႔ပါပဲ။ ဒီလုိတုိက္ ခုိက္တာ သူတုိ႔နည္းျပတရားမွ်တမႈအတြက္ လုိ႔ယူဆၾကမွာပါ။

တကယ္ေတာ့ တရားမွ်တမႈရွိမရွိဆုိတာ ကာယကံရွင္ေတြ အခ်င္းခ်င္းပဲသိၾကမွာပါ။ ကုိယ္က ဒီအပုိင္းပဲျဖတ္ၾကည့္ရ ေတာ့ အေၾကာင္းရင္းကုိမသိႏုိင္ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ဒီျဖစ္စဥ္မွာ ဒုိင္လူႀကီးကုိလက္သီးနဲ႔ထုိးတဲ့ နည္းျပက ေသခ်ာေပါက္ အျပစ္ရွိ သြားပါၿပီ။ နားရႈပ္သြားလားမသိဘူး။ ျဖစ္ရတဲ့အေၾကာင္းအရင္းမွာ တရားတာ မတရားတာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔မသိႏုိင္ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ုျဖစ္စဥ္မွာ ကုိယ္ထိလက္ေရာက္က်ဴးလြန္တဲ့သူကေတာ့ အထူးသျဖင့္ ဒီပြဲကုိၾကီးၾကပ္ေနတဲ့အဖြဲ႔၀င္တစ္ေယာက္ကုိ ကုိယ္ထိလက္ေရာက္တုိက္ခုိက္တာက အျပစ္အႀကီးႀကီးျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒါဟာ မွန္ကန္တဲ့ေျဖရွင္းမႈမဟုတ္ဘူးဆုိတာကုိ ကစားသမားေတြ သိၾကမွာမဟုတ္ဘဲ သူတုိ႔နည္းျပဖက္ကပဲေတြးၾကမွာပါ။


ေကာက္ခ်က္ခ်ျခင္း

ကၽြန္ေတာ္အေပၚမွာေရးခဲတဲ့ အေၾကာင္းအရာသံုးခုေပၚမူတည္ၿပီး ေကာက္ခ်က္တစ္ခုရပါတယ္။ ဆရာ ဒါမွမဟုတ္ စီနီယာ တစ္ေယာက္ ဒါမွမဟုတ္ အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုက ေနာက္လူေတြကုိ အသိပညာ၊ အတတ္ပညာေတြ လက္ဆင့္ကမ္းတဲ့ အခါမွာ ကုိယ့္လက္ဆင့္ကမ္းမႈက မွန္ကန္လား၊ မွားေနလားဆုိတာ ကုိယ္တုိင္ေသခ်ာသိဖုိ႔လုိပါတယ္။ ဒါမွလည္း ေနာက္လူ ေတြက မွားေနတဲ့လမ္းေၾကာင္းတစ္ခုကုိ အမွန္ဆုိၿပီးသတ္မွတ္ရင္း အခ်ိန္ၾကာေတာ့အမွားနဲ႔အမွန္က ေျပာင္းျပန္ျဖစ္သြား တတ္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ အားကစားဆုိတဲ့ အရာက စိတ္ဓာတ္ေကာင္းမြန္သန္မာမႈအေပၚမူတည္ၿပီး တုိးတက္မႈဆုတ္ယုတ္ မႈေတြကုိျပဌာန္းပါတယ္။ အလြယ္နားလည္ဖုိ႔ဥပမာတစ္ခုေျပာပါရေစ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ႏုိင္ငံမွာ ေဘာလံုးကစားတဲ့အခါမွာ “ေနာက္တန္းကစားသမားတစ္ေယာက္က လူခ်တတ္ရတယ္” ဆုိတဲ့အယူအဆမွားႀကီးတစ္ခုရွိပါတယ္။ လူခ်တယ္ဆုိတာ မလုပ္ရဘူးဆုိတဲ့စည္းကမ္းတစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအတြက္ ျပစ္ဒဏ္ေဘာကန္ခြင့္ေပးရတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီလိုလူမခ်ရင္ ဂုိးေပးရမယ္ ဆုိတဲ့အေျခအေနမ်ိဳးေရာက္တဲ့အခါမွာ အသင္းရလဒ္က ကုိယ္ခံရမယ့္အျပစ္ဒဏ္ထက္အေရးပုိႀကီးေနတာေၾကာင့္ ပင္နယ္တီေပးၿပီးလူခ်တာတုိ႔ အနီအထိခံၿပီးလူခ်တာတုိ႔အတြက္ အသင္းေဖာ္ေတြနဲ႔ ပရိသတ္ေတြက ျပစ္ဒဏ္က်ဴးလြန္တဲ့သူကုိ ၀ုိင္းခ်ီးက်ဳးအားေပးတာေပါ့။ အဲဒီလုိနဲ႔ အခ်ိန္ၾကာလာေတာ့ လူခ်တာက ေနာက္တန္းတစ္ေယာက္ရဲ႕ အခြင့္အေရးလုိလုိ ျဖစ္လာ တဲ့အထိ အက်င့္ပါလာၾကတာပါပဲ။ ကမာၻ႔ေဘာလံုးေလာကမွာဆုိရင္ လူမခ်ဘဲ ေဘာလံုးဖ်က္တာကုိထူးခၽြန္တဲ့ခံစစ္သမားေတြ အမ်ားႀကီးပါ။ ဒါေပမယ့္ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ေဘာလံုးစကစားတဲ့အခ်ိန္ေလာက္ကတည္းက စီနီယာေတြက ေနာက္တန္းဆုိ လူခ်ရမယ္ ဆုိတဲ့အေတြးမွားေတြ သြန္သင္တာခံလာၾကရၿပီး ေနာက္ပုိင္းမ်ိဳးဆက္ေတြက လူမခ်ရင္ ေဘာလံုးမလုႏုိင္တဲ့အထိ ဖ်က္ထုတ္မႈ အေျခခံေတြ အားနည္းလာတာ အားလံုးအျမင္ပါပဲ။

ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ျမန္မာလူမ်ိဳးေတြရဲ႔ယဥ္ေက်းမႈမွာ ဆရာတစ္ေယာက္ရဲ႕ အခန္းက႑က အရမ္းျမင့္မားတဲ့ေနရာမွာရွိပါ တယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း လူတုိင္းက ဆရာလုိ႔အေခၚခံရရင္ ေက်နပ္ေနၾက သေဘာက်ေနၾကတာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ဆရာတစ္ ေယာက္မွာရွိသင့္တဲ့က်င့္၀တ္၊ ေျဖာင့္မတ္မႈ၊ သမာဓိနဲ႔ မွန္ကန္တဲ့အရည္အေသြးပုိင္း ရွိဖုိ႔လုိအပ္တယ္ဆုိတာကုိေတာ့ အားလံုး ကမသိခ်င္ေယာင္ေဆာင္ေနၾကတာမ်ားပါတယ္။ ေဘာလံုးမွ၊ အားကစားမွမဟုတ္ပါဘူး။ ဘယ္လုိအတတ္ပညာမဆုိ ေနာက္မ်ိဳး ဆက္က ေရွ႕ကမ်ိဳးဆက္ထက္ ပုိမုိထူးခၽြန္မွ တုိးတက္ႏုိင္ပါတယ္။ ကုိယ္သိထားတဲအသိကမွားတယ္မွန္တယ္မသိ သလုိ ေလ့လာဖုိ႔လည္းမလုပ္ဘဲ အေတြးမွား၊ အျပဳမူမွားတေတြကုိ လက္ဆင့္ကမ္းမိတဲအခါမွာ တုိးတက္မႈထက္ ဆုတ္ယုတ္မႈ ဆီကိုပဲ ဦးတည္သြားမွာပါ။ ကၽြန္ေတာ္ဟုိတစ္ရက္က “အကုန္သိမီဒီယာ” ကလုပ္တဲ့ ေဘာလံုးတုိးတက္ေရး ေဆြးေႏြးပြဲၾကည့္ရင္း လုိအပ္တာေတြက ထင္တာထက္မ်ားေနတဲ့ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ပတ္၀န္းက်င္အတြက္အသက္ရႈၾကပ္မိတယ္။ ေနာက္ၿပီး အေတြး တစ္ခုလည္းရခဲတယ္ “ကမာၻမွာ ေဘာလံုးနဲ႔ပတ္သက္ရင္ အားလံုးက ေနာက္ကေန ေရွ႕ကုိသြားေနၾကတယ္။ ေရွ႕ကေန ေနာက္ကုိ ျပန္ေရြ႔တာ ငါတုိ႔တစ္ႏုိင္ငံတည္းလား” ဆုိတဲ့အေတြးေလးပါပဲ။ ဒီစာေလးဖတ္ၿပီး ဘယ္သူမဆုိ အေတြးေကာင္း အျမင္ေကာင္းေလးတစ္ခုရမယ္ထင္ပါတယ္။ မွန္ကန္တဲ့အရာေတြ ေနာက္မ်ိဳးဆက္ကုိ လက္ဆင့္ကမ္းဖုိ႔လည္း ေမွ်ာ္လင့္မိ ပါတယ္။

ေမာင္ဖုိးကြန္႔
12-11-2019

မွတ္ခ်က္မ်ား။